P R O T O K Ó Ł NR XXXVII/2005 z sesji Rady Powiatu Rawskiego odbytej w dniu 30 grudnia 2005 roku w sali konferencyjnej Starostwa Powiatowego w Rawie Mazowieckiej. Wiceprzewodniczący Rady Powiatu Rawskiego Wacław Jacek Adamczyk o godz. 900 otworzył sesję i po powitaniu Radnych i zaproszonych gości oświadczył, iż zgodnie z listą obecności, stanowiącą załącznik nr 1 do niniejszego protokołu, aktualnie w posiedzeniu uczestniczy 14 Radnych, co wobec ustawowego składu Rady wynoszącego 17 osób stanowi quorum pozwalające na podejmowanie prawomocnych decyzji. Na wniosek Wiceprzewodniczącego, Rada Powiatu jednogłośnie przyjęła następujący porządek obrad: Otwarcie posiedzenia i stwierdzenie quorum. Przyjęcie porządku obrad. Przyjęcie protokołu z XXXVI sesji. Podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie roku bieżącego. Podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Rawskiego na rok 2006. Podjęcie uchwały w sprawie zasad gospodarowanie nieruchomościami Powiatu Rawskiego. Podjęcie uchwały w sprawie wysokości oraz szczegółowych warunków wypłacania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz szczegółowych warunków obliczania i wypłacania wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i godziny doraźnych zastępstw nauczycieli oraz nagród i innych świadczeń wynikających ze stosunku pracy dla nauczycieli i wychowawców zatrudnionych w szkołach i placówkach oświatowych oraz opiekuńczo – wychowawczych prowadzonych przez Powiat Rawski. Podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia „Programu współpracy Powiatu Rawskiego z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami, o których mowa w art.3 ust.3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na rok 2006”. Podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia „Karty współpracy Powiatu Rawskiego z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego” Podjęcie uchwały w sprawie przejęcia przez Powiat Rawski prowadzenia niektórych zadań z zakresu administracji rządowej związanych z przeprowadzeniem poboru w 2006 roku. Informacja Starosty o wykonaniu uchwał Rady oraz o pracy Zarządu. Interpelacje i wolne wnioski. Sprawy różne. Zamknięcie obrad. Ad. 2 Do przedstawionego porządku obrad XXXVII sesji Rady Powiatu, uwag nie wniesiono. Rada Powiatu Rawskiego jednogłośnie przyjęła przedstawiony jak wyżej porządek obrad XXXVI sesji. Ad. 3 Następny punkt porządku obrad dotyczył przyjęcia protokołu z XXXVI sesji Rady Powiatu Rawskiego. Do treści powyższego protokołu uwag nie zgłoszono. Rada Powiatu Rawskiego jednogłośnie przyjęła protokół XXXVI sesji Rady Powiatu Rawskiego. Ad. 4 Do przedstawionego porządku obrad XXXVII sesji Rady Powiatu, Starosta Rawski – Józef Matysiak zgłosił poprawki prosząc o zdjęcie z dzisiejszego porządku punktu 5 dotyczącego „Podjęcia uchwały w sprawie wydatków niewygasających”. Po konsultacji Regionalną Izbą Obrachunkową, która jednoznacznie stwierdziła, iż nie ma potrzeby podejmowania takiej uchwały, albowiem wydatki te mogą zostać zrealizowane w roku przyszłym. Z kolei mówca poprosił o wprowadzenie do porządku obrad dodatkowego punktu obejmującego; „Podjęcie uchwały w sprawie przejęcia przez Powiat Rawski prowadzenia niektórych zadań z zakresu administracji rządowej związanych z przeprowadzeniem poboru w 2006 roku” Wnioskodawca proponuje wprowadzenie powyższego projektu uchwały po bloku uchwał jako nowego punktu 10. Numeracja pozostałych punktów ulega przesunięciu odpowiednio. Innych zmian do porządku obrad dzisiejszej sesji nie zgłoszono. Rada Powiatu jednogłośnie przyjęła przedstawiony jak wyżej porządek obrad XXXVII sesji uwzględniający zmiany zaproponowane przez Starostę Rawskiego. Ad. 5 Kolejny punkt porządku obrad obejmował podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie roku bieżącego. Omówienia projektu uchwały dokonała Pani Marzena Pakuła – Skarbnik Powiatu. Oświadczyła, iż proponuje się zmniejszenie dochodów o kwotę 266.026 zł w dziale ( 600-60014 ). To środki pochodzące z rezerwy celowej przeznaczone na współfinansowanie projektu w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego na dofinansowanie inwestycji pt.: „Budowa drogi dojazdowej do Rawskiej Strefy Przedsiębiorczości „ ponieważ dotacja nie wpłynęła, a została wskazana jako źródło finansowania inwestycji, sfinansowano wydatki inwestycyjne ze środków własnych. Zwiększenie dochodów to kwota 330.877 zł ( 758-75801) zgodnie z pismem Ministra Finansów ST5- 4820- 37p/2005 została zwiększona część oświatowa subwencji ogólnej na rok 2005. Środki te zostaną wprowadzone jako wolne środki roku przyszłego. - 7.479 zł (801-80120 ) kwota 2.300 zł to dochody z usług Liceum Ogólnokształcącego w Rawie Mazowieckiej, kwota 5.179 zł to kwota nagrody przyznanej dla nauczyciela LO przez Ministra Edukacji Narodowej, - 34.884 zł środki przekazane z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Sportu zgodnie z umową nr 163/03/120 z dnia 6 października 2003 na dofinansowanie przedsięwzięcia inwestycyjnego „Budowa sali gimnastycznej w Zespole szkół Ponadgimnazjalnych w Rawie Mazowieckiej ze środków MENiS, - 4.950 zł środki z darowizn dla Domu Dziecka w Rawie Mazowieckiej, - 27.991 zł dochody ponadplanowe w Zespole szkół Ponadgimnazjalnych w Rawie Mazowieckiej. Są nimi wpływy ze zlikwidowanych środków specjalnych 27.066 zł oraz ponadplanowe dochody na kwotę 925 zł. Zmniejszenie wydatków budżetowych - 266.026 zł to kwota przeznaczona na dofinansowanie inwestycji drogowej, ponieważ nie wpłynęła dotacja . Zwiększenia wydatków - 330.877 zł środki zwiększonej subwencji oświatowej zwiększyły stan rezerwy (758-75818) 7.479 zł kwota 5.179 zł przeznaczona na wypłatę nagrody, kwota 2.300 zł zostaje przeznaczona na zakup usług pozostałych, -34.884 zł to zwiększenie nakładów na inwestycje w rozdziale 80130, Budowa sali gimnastycznej w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych w Rawie Mazowieckiej 4.950 zł zwiększenie wydatków na zakup materiałów i wyposażenia w Domu Dziecka w Rawie Mazowieckiej 27.991 zł kwota zwiększa wydatki bieżące w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych w Rawie Mazowieckiej 16.360 zł i Zespole Szkół w Białej Rawskiej 11.631 zł Zmiany w planach wydatków budżetowych podyktowane są ostatecznym rozliczeniem wydatków roku 2005 Zmiany w wykazie zadań inwestycyjnych roku 2005 obejmują inwestycję pt. ” Budowa drogi do powiatowych terenów inwestycyjnych Rawskiej Strefy Przedsiębiorczości”. Zwiększa się udział własny powiatu o kwotę 266.026 zł, ponieważ nie wpłynęła dotacja. Inwestycja Pt.: Budowa Sali Gimnastycznej w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych w Rawie Mazowieckiej” zwiększenie nakładów o kwoty dotacji z MENiS i środki własne powiatu. Do wystąpienia Skarbnik Powiatu uwag nie było Przedstawiając opinię Komisji Budżetu i Finansów w sprawie przedłożonych zmian w budżecie roku bieżącego jej Przewodniczący Jarosław Kobierski poinformował, że Komisja na swoim posiedzeniu odbytym tuż przed dzisiejszą sesją wyraziła pozytywną opinie w zakresie proponowanych zmian w budżecie roku bieżącego. Innych głosów w ramach tego punktu porządku obrad nie było. Następnie Wiceprzewodniczący Rady Jacek Adamczyk odczytał treść projektu uchwały nr XXXVII/236/2005 w sprawie zmian w budżecie Powiatu Rawskiego roku 2005. Do przedstawionej treści projektu uchwały uwag nie było. Rada Powiatu Rawskiego głosami 15 Radnych obecnych w chwili głosowania na sali podjęła jednogłośnie uchwałę nr XXXVII/236/2005 w sprawie zmian budżetu Powiatu Rawskiego roku 2005, która stanowi załącznik nr 2 do niniejszego protokołu. Ad. 5 Następny punkt porządku obrad obejmował podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Rawskiego na rok 2006 O głos w tej kwestii poprosił Starosta Rawski – Jozef Matysiak. Swoje wystąpienie rozpoczął od informacji, iż projekt budżetu na rok przyszły został w ustawowym terminie złożony na ręce Wiceprzewodniczącego Rady Powiatu oraz w Regionalnej Izbie Obrachunkowej. Wszystkie Komisje, a w sposób szczególny Komisja Budżetu i Finansów, analizowały przedstawione przez Zarząd Powiatu założenia budżetowe na rok 2006. W dniu 20 grudnia 2005 roku wpłynęła uchwała nr III/260/2005 Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi wyrażająca pozytywną opinię w zakresie projektu budżetu Powiatu na rok 2006. Następnie Starosta przeszedł do omawiania samego projektu budżetu. Budżet 2006 zamyka się kwotą 38.133.779 zł. Zestawienie dochodów, przychodów, wydatków i rozchodów budżetowych przedstawia się następująco: A Dochody budżetowe powiatu 33.628.854 B Przychody z zaciągniętych kredytów na rynku krajowym 4.504.925 C Wydatki budżetowe 34.811.436 D Rozchody – spłaty krajowych kredytów 3.322.343 Dochody powiatu na rok 2006 zaplanowano w wysokości 33.628.854 zł. W porównaniu do roku 2005 na dzień 1 stycznia 2005 r. (30.001.657zł) jest to wzrost o 12,09%. 1. Dotacje w wysokości 3.814.121 z czego: a) dotacje z budżetu państwa 3.045.757 zł i stanowią one 9,3% dochodów ogółem. b) dotacje z jednostek samorządu terytorialnego na zadania bieżące realizowane na podstawie porozumień. Kwota dotacji to 768.364 zł, co stanowi 20,2% dotacji ogółem. Są to dotacje z gmin (90.576 zł) i powiatów (611.388 zł) na wydatki bieżące związane z utrzymaniem dzieci w Domu Dziecka w Rawie Mazowieckiej. Dotacje na utrzymanie dzieci w rodzinach zastępczych to kwota 66.400 zł, z czego z gmin 19.452 zł i powiatów 46.948 zł. 2. Subwencje ogólne Kwota subwencji ogólnej na 2006 rok to 19.652.455 zł co stanowi 60,2% dochodów ogółem. Na rok 2006 struktura subwencji ogólnej z budżetu państwa przedstawia się następująca: Subwencje 1 stycznia 2006 Część oświatowa 16.514.428 zł Część wyrównawcza 1.399.341 zł Część równoważąca 1.738.686 zł Ogółem 19.652.455 zł 3. Udział we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych. Dochody wynoszą 3.692.774 zł tj. 11,3% dochodów ogółem. Wzrost w porównaniu z rokiem 2005 (3.179.331 zł) o kwotę 513.443 zł. 4. Pozostałe dochody własne powiatu. Oszacowano je w wysokości 6.469.504 zł tj. 16,8% dochodów ogółem. W porównaniu do roku 2005 (3.160.500 zł) jest to wzrost o 73,1%. WYDATKI Opracowując plany wydatków na 2006 rok zabezpieczono środki na wynagrodzenia i pochodne operując wskaźnikiem wzrostu wynagrodzeń w wysokości 101,5%. Z zaplanowanej kwoty wydatków w wysokości 34.811.436 zł na poszczególne rodzaje wydatków zaplanowano kwoty: 1. Obsługa długu publicznego 700.000 zł co stanowi 2,0% wydatków ogółem 2. Rezerwy budżetowe 350.000 zł co stanowi 1% wydatków ogółem - rezerwa ogólna 116.480 zł - rezerwa celowa 250.000 zł 3. Wydatki bieżące (bez obsługi długu i rezerw) 29.413.818 zł tj. 84,5% wydatków ogółem w tym: - wynagrodzenia i pochodne 19.363.809 zł 55,7% wydatków ogółem - 65,8% wydatków bieżących - pozostałe wydatki bieżące 9.398.814 zł 27 % wydatków ogółem - 31,8% wydatków bieżących - dotacje 651.195 zł 1,9 % wydatków ogółem - 2,2 % wydatków bieżących 4. Wydatki majątkowe 4.347.618 zł tj. 13,3% wydatków ogółem w tym: - zadania inwestycyjne 3.647.718 zł 10,5% wydatków ogółem - 83,9 % wydatków majątkowych - zakupy inwestycyjne 699.900 zł 2,0% wydatków ogółem - 16,1% wydatków majątkowych. DŁUG POWIATU Dług powiatu na dzień 31 grudnia 2006 r. wynosił będzie 12.689.903 zł co stanowić będzie 37,74% dochodów zaplanowanych na 2006 r. Dług bankowy na dzień 31 grudnia 2006 r wraz z poręczeniem 17.689.903 zł co stanowić będzie 52.6 % dochodów zaplanowanych na 2006 rok Kwota długu obejmuje kredyt bankowy długoterminowy na sfinansowanie wydatków nie mających pokrycia w dochodach roku 2006 – tj. 4.504.925 zł. Kwota długu obejmuje również zadania inwestycyjne, które zostały zakwalifikowane w 2005 roku na dofinansowanie ze środków unijnych, umowy zostały podpisane w październiku i listopadzie. Powiat otrzyma dofinansowanie do 75 % wartości inwestycji. Podpisano dwie umowy, pierwsza na dofinansowanie zakupu sprzętu medycznego dla SP ZOZ ( do uzyskania w 2006 roku co najmniej 990.110zł), druga umowa na dofinansowanie budowy drogi do powiatowych terenów inwestycyjnych RSP ( do uzyskania około 1.300.000 zł). Kwota przypadających do spłaty rat kredytów i pożyczek, wraz z obsługą długu publicznego wyniesie 4.022.343 zł w tym: - spłata kredytów i pożyczek 3.322.343 zł - odsetki od kredytów i pożyczek 700.000 zł Stanowi to 12,33% dochodów zaplanowanych na 2006 r. Wskaźnik deficytu budżetowego (stanowiący różnicę między dochodami, a wydatkami) – 2.182.582 zł do dochodów roku 2006 wynosi – 3,52%. INWESTYCJE Inwestycje roku 2006 to kwota 4.347.618 zł. I. Inwestycje w dziale 600 – Transport i łączność. Koszt inwestycji to kwota 2.670.640 zł z przeznaczeniem na „budowę drogi do powiatowych terenów inwestycyjnych Rawskiej Strefy Przedsiębiorczości (przedłużenie ul. Konstytucji 3-go Maja). W październiku 2005 roku powiat podpisał umowę o dofinansowanie ze środków unijnych do 75 % kosztów inwestycji. II. Inwestycje działu 710 – Działalność usługowa. Wydatek zaplanowany to kwota 5.000 zł na zakup komputera dla Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego. III. Inwestycje działu 750 – Administracja publiczna. Wydatki majątkowe to 260.000 zł przeznaczone na inwestycję obejmującą remont pomieszczeń Starostwa przy placu Wolności. Inwestycja finansowana jest w części z Powiatowego Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym 320.841 zł ( remont pomieszczeń 160.841 zł, remont budynku i elewacji 160.000). Ogółem koszt roku 2006 – 580.841 zł. IV. Inwestycje działu 754 – Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa. Wydatek zaplanowany to kwota 10.000 zł na zakup komputerów dla Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w Rawie Mazowieckiej. V. Inwestycje działu 801 – Oświata i wychowanie. Wydatki majątkowe to 470.000 zł przeznaczone na sfinansowanie inwestycji. 470.000 zł – to środki na inwestycje pn. – „Termomodernizacja budynku Zespołu Szkół – Centrum Edukacji Zawodowej i Ustawicznej” w Rawie Mazowieckiej, 100.000 zł – to środki na projekt Budowy Pływalni VI. Inwestycje działu 851 – Ochrona zdrowia. Wydatki to kwota 679.900 zł z przeznaczeniem na zakup sprzętu medycznego będącego własnością powiatu, a oddanego w użytkowanie SP ZOZ w ramach programu: „Wymiana i uzupełnienie bazy sprzętowej SP ZOZ”, program został zakwalifikowany na dofinansowanie ze środków unijnych, w listopadzie podpisano umowę. VII. Inwestycje działu 853 – Pozostałe zadania w zakresie polityki społecznej. Wydatek zaplanowany to kwota 5.000 zł na zakup komputera do obsługi spraw związanych z PFRON, dofinansowania dla osób niepełnosprawnych. VIII. Inwestycje działu 854 – Edukacyjna opieka wychowawcza. Wydatki majątkowe to 147.078 zł przeznaczone na sfinansowanie inwestycji: 147.078 zł – to środki na inwestycję „remont budynku szkoły Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Rawie Mazowieckiej”. 2. „Budowa drogi do powiatowych terenów inwestycyjnych Rawskiej Strefy Przedsiębiorczości”. Na zadania te wyasygnowane zostały środki finansowe w budżecie roku 2006. Część tych zadań finansowana będzie przychodami z kredytów bankowych długoterminowych na pokrycie deficytu budżetowego. Na zadanie 2 podpisano umowę o dofinansowanie ze środków unijnych. W przypadku uzyskania dofinansowania zmianie ulegnie struktura finansowania. Na dzień dzisiejszy całość jest finansowana ze środków własnych powiatu. Możliwe jest otrzymanie dofinansowania nawet do wysokości 75%. W wydatkach roku 2006 kwoty zaplanowano na wynagrodzenia i pochodne we wszystkich działach i rozdziałach klasyfikacji budżetowej wskaźnikiem 101,5%. W roku 2006 wydatki jakie będą musiały być pokryte kredytem bankowym długoterminowym roku 2006 to kwota 4.504.925 zł. Dług powiatu na 31 grudnia 2006 r. wyniesie 12.689.903 zł co daje 37,74 % dochodów. Art. 114 ustawy o finansach publicznych dopuszcza 60% dochodów. Dług powiatu z poręczeniem stanowi 52,6 % dochodów. W kwocie tej znajduje się również udzielone rawskiemu szpitalowi poręczenie w wysokości 5 mil. złotych. Kwota przypadająca w roku 2005 na spłaty kredytów i pożyczek z odsetkami to kwota 4.022.343. zł tj. 12,33 % dochodów, art. 113 ustawy o finansach publicznych dopuszcza 15% dochodów. Kwota deficytu do dochodów to wskaźnik 3,52 % (możliwy 20,0%). Kwota rezerwy ogólnej wynosi 116.480 zł co stanowi 0,3% wydatków. Art. 116 ust. 4 ustawy o finansach publicznych dopuszcza 1% wydatków. Kwota rezerwy celowej wynosi 250.000 zł co stanowi 0,7 % wydatków. Art. 116 ust. 4 ustawy o finansach publicznych dopuszcza 5% wydatków. Kończąc Starosta Rawski poprosił o przyjęcie w dniu dzisiejszym uchwały w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Rawskiego na rok 2006. Następnie przewodniczący obrad odczytał treść uchwały nr III/260/2005 Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi. Przedstawiając opinię Komisji Budżetu i Finansów w sprawie przedłożonego przez Zarząd Powiatu projektu budżetu na roku 2006 oraz autopoprawek, jej Przewodniczący Jarosław Kobierski poinformował, że Komisja na swoim posiedzeniach w dniu 6 i 22 grudnia 2005 r. po głębokiej analizie własnej oraz opierając się na pozytywnych opiniach pozostałych merytorycznych Komisji, wyraziła pozytywną opinię z jedną niewielką poprawką. Komisja zgodnie uważa, że należy dokonać w wydatkach budżetowych zmniejszenia w rozdziale 75020 – starostwo powiatowe (wynagrodzenia i pochodne) o kwotę 16.490 złotych i środki te przenieść do rezerwy ogólnej. Zdaniem Komisji zaplanowano zbyt duże ekwiwalenty pieniężne za niewykorzystane urlopy dla odchodzących pracowników. Komisja zwróciła uwagę na pozytywne zjawisko jakim jest wzrost udziału dochodów własnych oraz znaczne wydatki na inwestycje, gdzie łączna kwota to około 7 mil. złotych. Negatywnym elementem jest wzrost zadłużenia, skutkujący w latach przyszłych ograniczeniem możliwości pozyskania środków zewnętrznych na zadania inwestycyjne. Mimo tego niebezpieczeństwa przedstawiony projekt budżetu jest realny i możliwy do wykonania. Odnosząc się do opinii Przewodniczącego Komisji Budżetu i Finansów – Starosta Józef Matysiak poinformował, iż Zarząd Powiatu uwzględniając opinię Komisji dokonał korekty w projekcie uchwały budżetowej oraz poszczególnych załącznikach. Innych głosów w ramach tego punktu porządku obrad nie było. Następnie Wiceprzewodniczący Rady Jacek Adamczyk odczytał treść projektu uchwały nr XXXVII/237/2005 w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Rawskiego na rok 2006. Do przedstawionej treści projektu uchwały uwag nie było. Rada Powiatu Rawskiego głosami 15 Radnych obecnych w chwili głosowania na sali podjęła jednogłośnie uchwałę nr XXXVII/237/2005 w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Rawskiego na rok 2006, która stanowi załącznik nr 3 do niniejszego protokołu. Za jednogłośne przyjęcie budżetu Powiatu na rok 2006 podziękował Starosta Rawski. Ad. 6 Realizując przyjęty porządek obrad przystąpiono do punktu obejmującego podjęcie uchwały w sprawie zasad gospodarowanie nieruchomościami Powiatu Rawskiego. Omówienia treści projektu uchwały dokonał Pan Stefan Goryczka – Dyrektor Wydziału Geodezji, Katastru i Gospodarki Nieruchomościami. Swoje wystąpienie rozpoczął od ogólnej informacji, iż proponowany projekt uchwał jest konsekwencją art. 12 pkt. 8 lit. "a" ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym nakładającej na Radę obowiązek uchwalenia zbioru zasad gospodarowania swoim majątkiem. Zasady dotyczą nabywania, zbywania, zamiany, oddawania w użytkowanie, użytkowanie wieczyste i trwały zarząd, dzierżawę, najem lub użyczenie oraz w posiadanie, a także obciążania ograniczonymi prawami rzeczowymi nieruchomości będących własnością lub będących w posiadaniu samoistnym Powiatu Rawskiego. Zarząd może nabywać do powiatowego zasobu nieruchomości stanowiące własność osób fizycznych i prawnych oraz przysługujące tym osobom prawo użytkowania wieczystego gruntów i własności naniesień, uwzględniając w szczególności, wynikające z miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, potrzeby rozwoju powiatu.  Maksymalną cenę nabycia nieruchomości ustala zarząd, biorąc pod uwagę opinię rzeczoznawcy majątkowego. Odpłatne nabycie prawa własności nieruchomości lub prawa użytkowania wieczystego gruntu i własności naniesień, wymaga zgody Rady, w przypadku gdy: 1) nieruchomość lub prawo użytkowania wieczystego i własność naniesień ma służyć realizacji zadań innych niż zadania powiatu, 2) cena sprzedaży nieruchomości lub przeniesienia prawa użytkowania wieczystego i własności naniesień przekracza wartość 100.000 EURO. W pozostałych przypadkach nabycie wymaga jedynie uchwały zarządu. Podstawową formą sprzedaży nieruchomości z powiatowego zasobu nieruchomości jest przetarg, chyba że przepisy szczególne stanowią inaczej. Sprzedaż nieruchomości lub przeniesienie prawa użytkowania wieczystego i własności naniesień może nastąpić jeżeli łącznie wystąpią następujące przesłanki: 1) nie jest możliwe, bądź opłacalne oddanie jej w posiadanie zależne, trwały zarząd lub użytkowanie, 2) utrzymanie nieruchomości przekracza możliwości finansowe jednostki organizacyjnej, a jednostka nie wykorzystuje nieruchomości na zadania statutowe, 3) nie ma możliwości zagospodarowania nieruchomości na cele związane z wykonywaniem zadań powiatu. Zgody Rady w formie odrębnej uchwały wymaga : 1) zbycie nieruchomości w drodze darowizny, 2) sprzedaż nieruchomości za cenę niższą niż wynikająca z wyceny rzeczoznawcy, jeżeli nieruchomość nie jest sprzedawana w drodze przetargu, 3) zamiana nieruchomości, zamiana prawa własności nieruchomości na prawo użytkowania wieczystego, bez obowiązku dokonywania dopłat w przypadku wyższej wartości nieruchomości lub praw przysługujących powiatowi, o ile nie jest dokonywana między powiatem, a Skarbem Państwa lub inną jednostką samorządu terytorialnego, 4) wnoszenie nieruchomości oraz prawa użytkowania wieczystego gruntu i własności naniesień jako aportów do spółek prawa handlowego tworzonych przez powiat, lub do których powiat przystępuje, 5) przekazanie prawa własności nieruchomości lub prawa użytkowania wieczystego gruntu i własności naniesień jako majątku tworzonych przez powiat lub z jego udziałem fundacji. Zarząd jest upoważniony bez zgody Rady do: 1) sprzedaży nieruchomości lub przeniesienia na kupującego prawa użytkowania wieczystego i sprzedaży własności naniesień, 2) ustanowienia prawa użytkowania wieczystego i sprzedaży własności naniesień, 3) dokonywania zamiany prawa własności nieruchomości lub prawa użytkowania wieczystego, w przypadku równej wartości tych praw lub za dopłatą na rzecz powiatu. oraz w przypadku zamiany nieruchomości, zamiany prawa własności nieruchomości na prawo użytkowania wieczystego pomiędzy Skarbem Państwa lub inną jednostką samorządu terytorialnego, a powiatem , niezależnie od sposobu rozliczenia. Nieruchomości stanowiące własność powiatu , mające zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego miasta Rawa Mazowiecka funkcję produkcyjno- usługową i magazynowo-składową, położone w obrębie 4 i 5 miasta Rawa Mazowiecka, sprzedawane są w przetargu pisemnym nieograniczonym : a) wchodzące w skład Łódzkiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej oznaczone nr działki 3/14 o pow. 12,0885 ha , b) oznaczone w ewidencji gruntów jako działki 3/10, 3/11, 3/12, 6/11, 6/13 i 308/7o łącznej powierzchni 39,3101 ha, umownie nazwane „Rawską Strefą Przedsiębiorczości”, Ustala się najważniejsze kryteria i preferencje wyboru najkorzystniejszej oferty dla gruntów objętych pkt a i b, którymi są: 1) oferowana cena, 2) utworzenie maksymalnej liczby miejsc pracy (wskaźnik minimum 5 miejsc pracy na 1 ha), 3) wysokość zainwestowanego kapitału, 4) wprowadzenie nowoczesnych technologii, 5) prowadzenie działalności nieuciążliwej dla środowiska, 6) rozpoczęcie działalności w ciągu 2 lat od daty zakupu nieruchomości, 7) udział w/wym. kryteriów w stosunku do ceny ustala każdorazowo Zarząd. Nabywcą nieruchomości wchodzącej w skład Łódzkiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, może zostać jedynie osoba posiadająca certyfikat Zarządzającego Łódzką Specjalną Strefą Ekonomiczną. Kryteria te są identyczne jak zawarte w uchwale dotyczącej zasad gospodarowania gruntami wchodzącymi w skład Rawskiej Strefy Przedsiębiorczości. Do informacji Dyrektora Stefana Goryczki uwag nie było. Przewodniczący Komisji Ochrony Środowiska, Rolnictwa, Leśnictwa, Geodezji i Gospodarki Nieruchomościami Jacek Kosonóg poinformował w imieniu Komisji, iż po głębokiej analizie na posiedzeniu w dniu 13 grudnia 2005 r. Komisja postanowiła pozytywnie zaopiniować omawiany projekt uchwały. Z treścią projektu uchwały nr XXXVII/238/2005 zapoznał Radnych Wiceprzewodniczący Rady – Andrzej Cynkier. Do treści przedstawionego projektu uchwały również uwag nie zgłoszono. Rada Powiatu Rawskiego głosami 16 Radnych obecnych w chwili głosowania na sali podjęła jednogłośnie uchwałę nr XXXVII/238/2005 w sprawie zasad gospodarowanie nieruchomościami Powiatu Rawskiego, która stanowi załącznik nr 4 do niniejszego protokołu. Ad. 7 Następny punkt porządku obrad obejmował podjęcie uchwały w sprawie wysokości oraz szczegółowych warunków wypłacania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz szczegółowych warunków obliczania i wypłacania wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i godziny doraźnych zastępstw nauczycieli oraz nagród i innych świadczeń wynikających ze stosunku pracy dla nauczycieli i wychowawców zatrudnionych w szkołach i placówkach oświatowych oraz opiekuńczo – wychowawczych prowadzonych przez Powiat Rawski. W tej kwestii głos zabrała Dyrektor Wydziału Oświaty, Kultury i Sportu – Jadwiga Majchrzak. Z uwagi na fakt, iż ustawa – karta nauczyciela obliguje organ prowadzący do corocznego uchwalania regulaminu wynagradzania nauczycieli, przedłożono projekt uchwały regulujący te kwestie. Regulamin nie zawiera zmian w stosunku do roku 2005. Stawki średniego wynagrodzenia nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego są bardzo korzystne dla nauczycieli, gdyż znacznie przewyższają średnie wynagrodzenie o którym mowa w art. 30 ust. 6 Karty Nauczyciela. Załączona do regulaminu tabela wynikowa w układzie miesięcznym (załącznik nr 2 do regulaminu) pozwala stwierdzić, że wypełniona została wytyczna zawarta w wymienionym artykule. Przedłożona propozycja regulaminu uzgodniona została ze związkami zawodowymi działającymi w placówkach oświatowych i oświatowo-wychowawczych prowadzonych przez Powiat. W imieniu Komisji Oświaty, Kultury i Sportu głos zabrała jej Przewodnicząca - Maria Charążka. Poinformowała, iż Komisja na swoim posiedzeniu w dniu 7 grudnia 2005 roku pozytywnie zaopiniowała propozycję przedłożonej uchwały. Projekt uchwały przedstawił Wiceprzewodniczący Rady – Andrzej Cynkier. Uwag do treści nie złożono. Rada Powiatu Rawskiego głosami 16 Radnych obecnych w chwili głosowania na sali podjęła jednogłośnie uchwałę nr XXXVII/239/2005 w sprawie wysokości oraz szczegółowych warunków wypłacania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz szczegółowych warunków obliczania i wypłacania wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i godziny doraźnych zastępstw nauczycieli oraz nagród i innych świadczeń wynikających ze stosunku pracy dla nauczycieli i wychowawców zatrudnionych w szkołach i placówkach oświatowych oraz opiekuńczo – wychowawczych prowadzonych przez Powiat Rawski, która stanowi załącznik nr 5 do niniejszego protokołu. Ad. 8 Kolejny punkt obejmował podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia „Programu współpracy Powiatu Rawskiego z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami, o których mowa w art.3 ust.3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na rok 2006”. Omówienia treści projektu uchwały dokonał Sekretarz Powiatu – Sławomir Stefaniak. Głównym celem programu jest kształtowanie demokratycznego ładu społecznego w środowisku lokalnym, poprzez budowanie partnerstwa między administracją publiczną i organizacjami pozarządowymi oraz z podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, a także wzmocnienie współpracy na rzecz realizacji ważnych celów społecznych. Podmiotami współpracy są prowadzące swą działalność na terenie Powiatu lub dla mieszkańców Powiatu podmioty, które nie są jednostkami sektora finansów publicznych i nie działają w celu osiągnięcia zysku, -organizacje pozarządowe, w tym: · stowarzyszenia; fundacje; - osoby prawne i jednostki organizacyjne kościołów i związków wyznaniowych (np. grupy charytatywne, zakłady opiekuńcze) - stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego; Przedmiotem współpracy jest realizacja zadań w sferze zadań publicznych w zakresie zadań powiatu określonych w ustawach, a w szczególności w zakresie: pomocy społecznej, w tym pomocy rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej; działalności charytatywnej; ochrony i promocji zdrowia; działania na rzecz osób niepełnosprawnych; promocji zatrudnienia i aktywizacji zawodowej osób pozostających bez pracy i zagrożonych zwolnieniem z pracy; działalności wspomagającej rozwój gospodarczy, w tym rozwój przedsiębiorczości; nauki, edukacji, oświaty i wychowania; krajoznawstwa oraz wypoczynku dzieci i młodzieży; kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i tradycji; upowszechniania kultury fizycznej i sportu; porządku i bezpieczeństwa publicznego oraz przeciwdziałania patologiom społecznym; ratownictwa i ochrony ludności; działań na rzecz integracji europejskiej oraz rozwijania kontaktów i współpracy między społeczeństwami. Kończąc Sekretarz Powiatu poinformował, iż jest to już trzecia uchwała Rady Powiatu regulująca te kwestie. Nawiązują do wystąpienia przedmówcy Radny Ryszard Jachowicz poprosił o wprowadzenie poprawki do treści uzasadnienia, tak aby wynikało jednoznacznie, że organizacje pozarządowe realizują własne zadania, a zlecane zadania są dodatkowymi zadaniami. Poprawka ta została uwzględniona przez wprowadzenie zapisu mówiącego, że organizacje te również mogą realizować zadania zlecane przez powiat. Następnie Wiceprzewodniczący Rady Jacek Adamczyk odczytał treść projektu uchwały nr XXXVII/240/2005. Do przedstawionej treści projektu uchwały uwag nie było. Rada Powiatu Rawskiego głosami 16 Radnych obecnych w chwili głosowania na sali podjęła jednogłośnie uchwałę nr XXXVII/240/2005 w sprawie przyjęcia „Programu współpracy Powiatu Rawskiego z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami, o których mowa w art.3 ust.3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na rok 2006”, która stanowi załącznik nr 6 do niniejszego protokołu. Ad. 9 Zgodnie z przyjętym porządkiem obrad kolejny punkt dotyczył podjęcia uchwały w sprawie przyjęcia „Karty współpracy Powiatu Rawskiego z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego”. Omówienia zawartości projektu uchwały dokonała Pani Jolanta Chylak – Kierownik w Wydziale Rozwoju, Promocji i Informacji. Przystępując do akcji Przejrzysta Polska, informowała mówczyni - Powiat Rawski zobowiązał się do opracowania i wdrożenia zadań zaleconych przez organizatorów. Jednym z nich służącym realizacji zasady partycypacji społecznej jest „Opracowanie i wdrożenie karty współpracy z organizacjami pozarządowymi” i przyjęcie tego dokumentu w formie uchwały. Karta określa zakres i formy współpracy z organizacjami pozarządowymi, regulamin dotowania organizacji, sposób monitorowania współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz zasady komunikacji samorządu z organizacjami. Postanowienia zawarte w „Karcie współpracy Powiatu Rawskiego z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego” nie naruszają postanowień zawartych w corocznych programach współpracy Powiatu Rawskiego z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie. W stosunku do pierwotnej treści przedłożonego projektu uchwały wprowadzono § 5 ust. 2 o brzmieniu „Starosta może powołać Koordynatora ds. współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz Zespół konsultacyjny ds. współpracy z organizacjami pozarządowymi – organ opiniodawczo – doradczy, w skład którego wejdą przedstawiciele organizacji pozarządowych oraz podmiotów wskazanych w ust.1, ustalając jej skład i zasady funkcjonowania, w celu usprawnienia współpracy z organizacjami pozarządowymi”. Projekt uchwały przedstawił Wiceprzewodniczący Rady – Andrzej Cynkier. Uwag do treści nie złożono. Rada Powiatu Rawskiego głosami 16 Radnych obecnych w chwili głosowania na sali podjęła jednogłośnie uchwałę nr XXXVII/241/2005 w sprawie przyjęcia „Karty współpracy Powiatu Rawskiego z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego”, która stanowi załącznik nr 7 do niniejszego protokołu. Ad. 10 W następnej kolejności przystąpiono do realizacji punktu obejmującego podjęcie uchwały w sprawie przejęcia przez Powiat Rawski prowadzenia niektórych zadań z zakresu administracji rządowej związanych z przeprowadzeniem poboru w 2006 roku. W celu zapewnienia sprawnego przeprowadzenia poboru w Powiecie Rawskim w 2006 roku Wojewoda Łódzki powierza Zarządowi Powiatu wykonanie zadań z zakresu administracji rządowej wynikających z ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej Porozumienie obejmuje następujące zadania dla Zarządu: - zawarcie umowy z zakładem opieki zdrowotnej na przeprowadzenie badań specjalistycznych i obserwacji szpitalnej poborowych, - oraz wypłacenie wynagrodzeń za pracę osób wchodzących w skład powiatowej komisji lekarskiej. Na wykonanie tych zadań Wojewoda Łódzki przekaże dotację celową w wysokości 7.700 zł. Uznając podjęcie powyższej uchwały za oczywiste Przewodniczący obrad bezpośrednio przystąpił do odczytania projektu uchwały. Uwag w tym zakresie nie było. Rada Powiatu Rawskiego głosami 16 Radnych obecnych w chwili głosowania na sali podjęła jednogłośnie uchwałę nr XXXVII/242/2005 w sprawie przejęcia przez Powiat Rawski prowadzenia niektórych zadań z zakresu administracji rządowej związanych z przeprowadzeniem poboru w 2006 roku, która stanowi załącznik nr 8 do niniejszego protokołu. Ad. 11 W tym punkcie informację o wykonaniu uchwał Rady Powiatu Rawskiego oraz informację o pracy Zarządu Powiatu złożył Starosta Rawski - Józef Matysiak. Na XXXVI sesji w dniu 28 listopada 2005 roku Rada Powiatu Rawskiego podjęła następujące uchwały: nr XXXVI/232/2005 w sprawie zmian w budżecie roku bieżącego. nr XXXVI/233/2005 w sprawie zaciągnięcia długoterminowego kredytu na wydatki nie mające pokrycia w dochodach powiatu roku 2005 r. nr XXXVI/234/2005 w sprawie zaciągnięcia długoterminowego kredytu na spłatę krajowych kredytów i pożyczek roku 2005 r. nr XXXVI/235/2005 w sprawie zmiany uchwały dotyczącej określenia zadań związanych z rehabilitacją zawodową i społeczną osób niepełnosprawnych oraz wysokość środków finansowych otrzymanych z PFRON, przeznaczonych na realizację tych zadań w 2005 roku. Wszystkie uchwały zostały wykonane przez przekazanie do organu nadzoru lub Regionalnej Izby Obrachunkowej. Do dnia dzisiejszego organa nadzoru nie stwierdziły uchybień od strony formalno – prawnej. Zarząd Powiatu wykonał, bądź wykonuje treść uchwał zgodnie z przyjętymi w nich zapisami. Zarząd Powiatu Rawskiego w okresie od 28.11.2005 r. do 30.12.2005 r. spotkał się trzykrotnie omawiając następujące sprawy: W dniu 28.11.2005 r. - podjął uchwałę w sprawie układu wykonawczego budżetu powiatu, - podjął uchwałę w sprawie zmian w budżecie powiatu. W dniu 15.12.2005 r. - rozpatrzył wniosek w sprawie ustawienia tablicy reklamowej na terenie Domu Dziecka, - podjął uchwałę w sprawie upoważnienia Dyrektora Domu Dziecka do składania oświadczeń woli związanych z prowadzeniem bieżącej działalności powiatu, - powołał komisję odbioru częściowego budowy drogi do powiatowych terenów Rawskiej Strefy Przedsiębiorczości, - powołał komisję odbioru końcowego budowanej drogi dojazdowej do ŁSSE, - ustalił cenę wyjściową sprzedaży lokalu mieszkalnego w Sierzchowach, - przyjął projekt uchwały Rady Powiatu w sprawie zasad zbywania nieruchomości powiatowych, - zapoznał się z informacją w sprawie realizacji planu sprzedaży nieruchomości powiatowych, - rozpatrzył wniosek na dzierżawę gruntów powiatowych, - rozpatrzył możliwość dofinansowania z PFOŚiGW przebudowy zbiornika Tatar, - wyraził zgodę na uzgodnienie zmiany planu przestrzennego zagospodarowania Gminy Regnów, - wyraził zgodę na przyjęcie darowizny od WOŚP – inkubator zamknięty, - zapoznał się z informacją o stanie realizowanych inwestycji w 2005 r., - zapoznał się z propozycją promocji ŁSSE, - rozpatrzył wniosek RTBS w sprawie zwiększenia kosztu remontu dachu na budynku przy ul. Południowej 27, - zatwierdził projekt uchwały Rady Powiatu w sprawie współpracy z organizacjami pozarządowymi, - zatwierdził propozycję porządku XXXVII Sesji Rady Powiatu Rawskiego. W dniu 21.12.2005 r. - podjął uchwałę w sprawie zmian w budżecie, - zatwierdził wynik z operatu szacunkowego nieruchomości na ŁSSE i RSP. Do informacji przedstawionej przez Starostę Rawskiego uwag nie było. Ad. 12 W punkcie interpelacje i wolne wnioski głosów nie było. Ad. 13 W sprawach różnych Wiceprzewodniczący Rady Powiatu Rawskiego - Jacek Adamczyk zwrócił się do Przewodniczącego Komisji Ochrony Środowiska, Rolnictwa, Leśnictwa, Geodezji i Gospodarki Terenami o przedstawienie projektu stanowiska Komisji będącego efektem dyskusji prowadzonej na poprzedniej sesji Rady Powiatu Rawskiego dotyczącej sytuacji na terenach wiejskich. Treść powyższego stanowiska przedstawia się następująco: „Dokonując oceny sytuacji rodzin rolniczych na terenach wiejskich, po przystąpieniu Polski do Unii Europejskiej należy stwierdzić ,iż poziom życia na wsi systematycznie obniża się. Brak stabilności dochodów, jak i niekorzystny parytet dochodów, w porównaniu do dochodów ludności pozarolniczej sprawia, że wolno następują zmiany agrarne i strukturalne. Rolnictwo w Powiecie Rawski charakteryzuje się znacznym rozdrobnieniem, średnia powierzchnia gospodarstwa wynosi ok. 5 ha i ma tendencję zmniejszającą. W około 50% gospodarstw produkcja rolna nie ma charakteru produkcji rynkowej, a jest głównie przeznaczona na zaspokojenie potrzeb własnych. Objęcie naszego kraju Wspólną Polityką Rolną i Funduszami Strukturalnymi dało pewne szanse jedynie silnym ekonomicznie gospodarstwom, najczęściej sadowniczym. Tam też notuje się największe wykorzystanie środków pomocowych na inwestycje we własne gospodarstwa rolne. Należy jednak mieć świadomość, że wraz ze środkami unijnymi w znacznej mierze wzrosły ceny środków do produkcji rolnej. Najgorzej wygląd sytuacja w średnich i małych gospodarstwach rolnych, gdzie dostępność do środków zewnętrznych jest bardzo ograniczona z uwaga na brak kapitału własnego. Szansą dla tego typu gospodarstw może być jedynie dodatkowa działalność pozarolnicza lub łączenie się w grupy producenckie. Warunki klimatyczno – środowiskowe, jak i krajobrazowe nie dają możliwości słabszym gospodarstwom rolnym czerpania dodatkowego dochodu z działalności agroturystycznej. Ogranicznikiem jest również brak kapitału. Zła sytuacja ekonomiczna gospodarstw bezpośrednio przekłada się na skale bezrobocia na terenach wiejskich. Wieś jest obszarem koncentracji oficjalnego i ukrytego bezrobocia. Przedłużający się okres recesji gospodarczej sprawia, że aktywność zawodowa tej grupy społecznej stopniowo wygasa. Środki pomocowe dotyczące infrastruktury kierowane są w pierwszej kolejności na realizację dużych programów regionalnych, przez co stają się one niedostępne dla samorządów lokalnych, co wpływa hamująco na rozwoju wiejskiej infrastruktury. Rada Powiatu Rawskiego dostrzegając problemy środowisk wiejskich apeluje do: władz ustawodawczych państwa, administracji rządowej centralnej i terenowej, samorządów terytorialnych, organizacji i instytucji rolniczych i działających na rzecz rolnictwa, mieszkańców wsi, o podjęcie wspólnego wysiłku w kierunku zmniejszenia występujących zagrożeń i polepszenia sytuacji środowisk wiejskich. Za niezbędne uznaje się: 1. Stworzenie lepszych warunków ułatwiających korzystanie ze środków unijnych przez samorządy lokalne oraz rodzinne gospodarstwa rolne. 2. Tworzenie lepszych warunków życia, szczególnie dla kształcącej się młodzieży wiejskiej. 3. Podnoszenie wiedzy i świadomości o możliwościach płynących z tworzenia grup producenckich i spółdzielczości rolniczej. 4. Zmniejszenie ryzyka producentów rolnych poprzez stworzenie możliwości ubezpieczania upraw rolnych przed klęskami klimatycznymi oraz kontraktację wytwarzanych produktów. 5. Wykorzystanie położenia i dobrych warunków komunikacyjnych dla rozwoju budownictwa mieszkaniowego i inwestowania w przemysł przetwórczy. 6. Zainteresowanie lokalnych przedsiębiorców wypromowaniem produktu lokalnego, będącego wizytówką miejscowej produkcji rolniczej. 7. Uproszczenie procedur korzystania ze środków pomocowych i urealnienie terminu obowiązku dostosowania operatu ewidencji gruntów do faktycznego stanu użytkowania na gruncie”. Bez głosów przeciwnych Radni przyjęli wniosek Wiceprzewodniczącego aby stanowisko Komisji stało się stanowiskiem Rady Powiatu Rawskiego. Z kolei głos zabrał Radny Ryszard Jachowicz. Zwrócił się z pytaniem, jak wygląda sytuacja związana z przewodniczeniem Radzie po 31 grudnia 2005 roku, tj. po okresie na który Przewodniczący Rady powierzył Wiceprzewodniczącemu Jackowi Adamczykowi wykonywanie swoich zadań. Czy ustały okoliczności sprawiające, że Przewodniczący Wojciech Michalak powierzył wykonywanie swoich zadań. Odpowiadając na zadane pytanie Przewodniczący Rady Wojciech Adam Michalak stwierdził, iż przyczyny dla których nastąpiło przekazanie wykonywania zadań Wiceprzewodniczącemu ustąpiły i dlatego też z dniem 1 stycznia 2006 roku zadania Przewodniczący Rady będzie realizował osobiście. Wicestarosta Marian Krzyczkowski poprosił o wyjaśnienie użytego stwierdzenia, iż przyczyny powierzenia zadań ustały. Pełną informację w tym zakresie w formie pisemnej każdy Radny otrzyma jeszcze w styczniu 2006 roku - zadeklarował Wojciech Adam Michalak. Od oceny przedłożonej informacji będzie zależało podjecie przez Niego dalszych decyzji. Dla jasności sytuacji kontynuował Wiceprzewodniczący Andrzej Cynkiem pomocnym byłoby przedłożenie dokumentu z odpowiednich organów, iż wobec Przewodniczącego Rady nie toczy się żadne postępowanie prokuratorskie. Zdaniem Starosty Rawskiego, chcąc zachować konsekwencję w swoim działaniu, do dnia 10 stycznia 2006 roku Radni winni otrzymać pisemne wyjaśnienie. Jeżeli takich wyjaśnień nie będzie, to mówca proponuje zobowiązać Wiceprzewodniczącego o zwrócenie się z pytaniem do organów kompetentnych w tej sprawie. Podsumowując Wiceprzewodniczący Rady Jacek Adamczyk oświadczył, iż do 10 stycznia 2006 r. winny wpłynąć wyjaśnienia Przewodniczącego Wojciecha Michalaka. Po tym terminie Wiceprzewodniczący Rady podejmą decyzję co do wystosowania wystąpienia do prokuratury. Następnie Wojciech Adam Michalak, jako szef Stowarzyszenia „Kuźnica” zaprosił Radnych na konferencję naukową jaka odbędzie się w dniu 27 stycznia br. w Rawie Mazowieckiej pt. „Interkontynentalny port lotniczy szansą na rozwój Polski”. Zarząd Kuźnicy zwrócił się do Zarządu Powiatu o wsparcie tych działań. Ad. 14 Po wyczerpaniu przyjętego porządku obrad, przekazaniu życzeń noworocznych i komunikatów, Pan Jacek Adamczyk - Wiceprzewodniczący Rady Powiatu Rawskiego o godzinie 1230 dokonał zamknięcia obrad XXXVII sesji Rady Powiatu Rawskiego. W załączeniu: - wszystkie załączniki wymienione w treści protokołu. Sporządził; Sylwester Krawczyk.